مبلمان شهری هوشمند

امروزه با ورود مقوله ای به نام تکنولوژی، زندگی انسان سرعت و رنگ و بوی جدیدی به خود گرفته به طوریکه با حس خلاقیت و نوآوری خود هر روزه به قابلیت های ویژه عناصر مصنوعی و طبیعی موجود در زندگی خود پی می برد و با توجه به دغدغه های مهمی که در ارتباط با انرژی دارد، همواره می کوشد تا جایگزینی برای انرژی های تجدید ناپذیر بیابد.

حال می خواهیم توجه شما را به واژه ای با نام مبلمان شهری جلب کنیم! شاید با شنیدن این نام، مبلی برای نشستن به ذهنتان بیاید، اما در حقیقت اینگونه نمی باشد و هرچیزی را که بشود از آن برای خدمات رسانی به شهروندان استفاده بهینه نمود، نوعی مبلمان شهری نامیده می شود. بطور کلی مجموعه ای از وسایل، دستگاه‌ها و نمادها، فضاهای بصری یک شهر را تشکیل می دهند. بخشی از آن ها که، به عملکردها و خدمات عمومی شهروندی مرتبط هستند، مبلمان شهری نام دارند.

 

توصیه میکنیم که این محتوای مرتبط را نیز مطالعه نمایید: سامانه هوشمند حمل و نقل

 

همزمان با رشد سریع شهرها، مبلمان شهری نیز در نقش و جایگاه خود دچار تحولات اساسی شدند و از محصولات تک عملکردی و سنتی به محصولات چندکاره و هوشمند با شعار دوستدار محیط زیست، تبدیل گشتند.

حال اگر در انتخاب و چیدمان مبلمان شهری نیز مانند مبلمان خانه خلاقیت زیادی به کار ببریم و در فراهم نمودن امکانات مورد نیاز انسان ها دقت لازم را داشته باشیم، شهرمان نیز مانند خانه هایمان محلی بسیار زیبا، امن و آرامش بخش خواهد شد.

مبلمان های شهری در ابتدا فقط برای یک کاربرد طراحی می شدند. مانند: باجه تلفن، باجه پست و یا تابلو های اعلانات که دارای فضایی مستقل و سنتی بودند. اما امروزه دیگر اینگونه نیست و مبلمان شهری جدید در شهر ها ظهور یافته اند تا قابلیت های چند عملکردی و ادغام با سیستم های کامپیوتری، زیرساخت های شهری ر ا هوشمند سازی شهر کنند. از این رو تصمیم گرفته ایم تا پیشنهاد برپایی و احداث مبلمان شهری را در شهر زیبا و توریستی بابلسر ارائه دهیم. هدفمان از راه اندازی و سرمایه گذاری بر روی این مبلمان هوشمند در شهر پر تردد بابلسر، خدمات رسانی به همشهریان عزیز در زمینه های متفاوتی مانند ایجاد فضای استراحت و تفریحی، استفاده از تکنولوژی و اینترنت، شارژ موبایل و تبلت، کنترل ترافیک معابر، جمع آوری اطلاعات جغرافیایی و آب و هوایی، افزایش فرهنگ و مطالعه و ورزش و ... می باشد.

 

نمونه های خلاقانه مبلمان شهری هوشمند

 

نیمکت های هوشمند در شهرستان بابلسر

 

1- نیمکت های هوشمند:

نیمکت های هوشمند علاوه بر قابلیت نشستن و استراحت، امکان شارژ کردن از طریق شارژرها و USB ها و استفاده از WIFI را برای انتقال داده های مکانی، آب و هوایی و سایر داده های شهری را فراهم می کنند. این نیمکت ها را می توان در مکان های مختلفی مانند: پارک های عمومی، خیابان های شهر، برج های مسکونی و تجاری جانمایی کرد.

این نیمکت ها که مجهز به پنل های خورشیدی هستند با ذخیره انرژی خورشیدی در طی روز به عنوان یک منبع تجدید پذیری که به محیط زیست اطرافش هیچ ضرری نمی رسانند، مصرف انرژی برق را کاهش می دهند.

 

ایستگاهای اتوبوس هوشمند در شهر بابلسر

 

2- ایستگاهای اتوبوس هوشمند:

ایستگاه های اتوبوس هوشمندی که چند کاربره هستند تحولی جدید و خلاقانه در شهر ها به وجود آورده اند به طوری که تکنولوژی های نوینی مانند: امکانات بی سیم و wifi ، سنسورهای جمع آوری و ارسال داده ها و فن آوریهای پیشرفته، صفحات تبلیغاتی، تابلوهای برق و شارژر تلفن همراه که انرژی آن توسط پنل های خورشیدی تامین می شوند، را دارا می باشند. این خدمات مدرن علاوه بر هوشمند سازی خدمات شهری، تاثیر به سزایی در کنترل ترافیک شهری و مدیریت زمان و انرژی دارد.

 

چراغ های هوشمند شهری برای بابلسر

 

3- چراغ های هوشمند شهری:

قسمتی از شهر یا پیاده رو را تصور کنید که به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد به کابل های برق دسترسی بسیار سخت و دشتواری دارد و هزینه تامینش اصلا منطقی نخواهد بود. حال در این شرایط بهترین ایده استفاده از انرژی ناتمام خورشیدی و تبدیل آن به برق می باشد. به طوریکه انرژی دریافت شده از خورشید در طول روز، به صورت یک جریان محرک در هنگام شب فضای تاریک اطرافش را روشن می کند.

نوع جدیدی از چراغ های هوشمند وارد سطح شهرها شدند و به این صورت کار می کنند که درون سنگ فرش پیاده رو ها از پنل هایی استفاده شده است و با هر قدمی که بر رویش گذاشته می شود، به میزان قدرتی که وارد می شود انرژی جنبشی حاصل به برق تبدیل و ذخیره می گردد.

 

سطل های زباله هوشمند شهر بابلسر

 

4- سطل های زباله هوشمند:

سطل های زباله هوشمند یکی از اجزای بسیار مهم و کاربردی مبلمان شهری به حساب می آید که تاثیر بسیاری بر روی سلامت پاکیزگی محیط زیست، شهر و کشور و محله هایمان و در نتیجه زیباتر شدنشان خواهد گذاشت.

میدانید که تخلیه سطل های زباله و تفکیک زباله های تر و خشک که به صورت دستی انجام می گردد و علاوه بر صرف هزینه و زمان مشکلات بسیاری را در زمینه سلامت و پاکیزگی به وجود می آورد. به ویژه انباشت زباله ها در معابر شهری و سطلها، بو و نمای بسیاری بدی را پدید می آورند. اما امروزه با استفاده از سطل های زباله هوشمند که وزن ضایعات درونشان را اندازه می گیرند، از انباشته شدن و سر ریز شدن زباله ها می توان جلوگیری کرد. به طوریکه با کمک سنسور های هوشمندی که دارا می باشند در زمان پر شدن پیامی برای پیمانکار جهت تخلیه زباله ارسال می کند. همچنین با کنترل دمای ضایعات داخل مخزن می تواند حریق مواد شیمایی تولید شده در مخزن را هشدار داده و هوشیاری لازم را ایجاد کند. این مخازن می تواند به طور قابل توجهی مسائل مربوط به دفع زباله در شهرها و در عین حال محیط زیست را بهبود بخشد.

 

تابلوهای تبلیغاتی هوشمند بابلسر زیبا

 

5- تابلوهای تبلیغاتی هوشمند:

بیلبورد های هوشمند تبلیغاتی یا استند های کوچکتر که در خیابان ها قرار دارند همگی المان هایی چند کاربر می باشند و روند تبلیغاتی جذاب و جدیدی را برای تبلیغات شهری ایجاد می کنند. از این رو تابلو های تبلیغاتی نیز عضوی از مبلمان شهری می باشند.

 

6- سرویس‌های بهداشتی هوشمند:

وجود سرویس بهداشتی مناسب در سطح شهر یا پارک و بوستان ها همواره یکی از دغدغه های مسافران و ساکنین هر شهری می باشد. حال اگر سرویس بهداشتی هایی وجود داشته باشند که علاوه بر پاکیزگی، سیستمی هوشمند نیز داشته باشند، برای شهروندان کاربرد زیادی خواهد داشت. در سرویس های بهداشتی هوشمند سنسور ها و حسگر های دیجیتالی نصب شده که اطلاعات لازم در رابطه با بهداشت و سلامت افراد را در اختیارشان قرار می دهد. به طور مثال با آنالیزهای ویژه بر روی ادرار و مدفوع افراد اطلاعاتی که میتوان از این موارد کسب کرد را در اختیار شخص قرار می دهد. (مثلا میزان کلسترول، عفونت، سلامت کبد و کلیه و سایر اطلاعات مربوطه را نمایش می دهد). همچنین سیستم این سرویس های بهداشتی، داده های مشخصی را به کامپیوترهای راه دوری انتقال میدهد تا ناظران از وضعیت سلامت و پاکیزگی سرویس های بهداشتی مطلع شوند و نظافت این سرویس ها در زمان لازم به طور هوشمند و اتوماتیک انجام گردد.

 

نکات مثبت سرمایه گذاری و جانمایی مبلمان شهری در شهر بابلسر

 

نکات مثبت سرمایه گذاری و جانمایی مبلمان شهری در شهر بابلسر

  • دریافت وای فای از انرژی خورشیدی که کاهش هزینه ها را در بر دارد.
  • معمولا در مکان های پر تردد جانمایی می شوند و توجه های بسیاری را به خود جلب می کنند و افراد زیادی پیدا می شوند که به خدمات مبلمان شهری در همان لحظه نیاز دارند.
  • افزایش قابلیت ارتباطات موثر بین افراد در شهر با استفاده از نمایش اطلاعات و داده های شهری و شهروندی در صفحه های نمایش عمومی.
  • با استفاده از تکنولوژی های جدید و بهره گیری از انرژی های رایگان انسانی و طبیعی در هزینه های تولید و مصرف انرژی های تمام شدنی مانند برق، صرفه جویی می شود.

 

ساختار هزینه ای مبلمان شهری هوشمند

هدفمان از راه اندازی مبلمان شهری هوشمند و سرمایه گذاری بر روی آن، ارتقای امکانات و زیبایی شهر می باشد که راحتی و رضایت شهروندان را نیز به دنبال خواهد داشت. در این بخش به علت نوسانات شدید ارز و تورم کلیه قیمت ها به صورت دلار محاسبه گشته است.

 

تجهیزات

میانگین قیمت ( دلار)

نیمکت هوشمند شهر

1810

ایستگاه اتوبوس هوشمند شهری

7000

چراغ هوشمند شهری

90

سطل زباله هوشمند شهری

175

تابلو هوشمند

350

سرویس بهداشتی هوشمند شهری

4500

 

جریان درآمدی مبلمان شهری هوشمند شهر بابلسر

 

جریان درآمدی مبلمان شهری هوشمند

درآمد و سود حاصل از مبلمان شهری شامل حق سرویسی می باشد که از کاربران در ازای ارائه سرویس و خدمات گرفته می شود. در برخی شهر ها به خصوص در کشور های پیشرفته این مبلمان شهری به سامانه ها یا اپلیکیشن هایی متصل می باشند که کاربران یا حساب خود را از قبل یا همان لحظه شارژ نموده و با تایید کد ها و اهراز هویت می توانند از خدمات مد نظرشان استفاده کنند. در نهایت مبلغ مشخصی از حسابشان کثر می گردد.