سامانه هوشمند حمل و نقل در شهر بابلسر

با گسترش استفاده از وسائل نقلیه در جوامع بشری، کنترل تردد خودروها تبدیل به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیریت امور حمل و نقل گشته است. از سوی دیگر همانطور که شاهد هستید امروزه بسیاری از ابعاد زندگی روزمره ما به شدت تحت تأثیر پیشرفت فناوری‌های نوین بوده است. بهره‌برداری از دستاوردهایی که در سایه فناوری اطلاعات به‌دست آمده‌اند، علاوه‌بر مزایا و تأثیراتی که در آسان کردن زندگی شهری در جوامع امروزی داشته است، نقش مهم و غیرقابل انکاری در سامانه‌های حمل و نقل هوشمند، کنترل ترافیک شهری و جاده‌ای هم دارد و انقلاب عظیمی در زمینه جابه‌جایی به‌وجود آورده است. هنگامی که خودروها برای فراهم نمودن یک تجربه رانندگی مناسب، با یکدیگر و محیط ارتباط برقرار می‌کنند یا زیرساخت‌های هوشمند، ایمنی و ظرفیت راه‌ها را بهبود می‌بخشند، جلوه‌هایی از حمل و نقل هوشمند پدیدار می‌شود. هر چند استفاده از روش‌های سنتی آموزش رانندگان، بهبود ایمنی و زیرساخت‌ها از عوامل اساسی ارتقای کیفیت حمل‌و‌نقل است، اما برای دستیابی به حمل و نقل متناسب با نیازها، کافی نیستند. در واقع یکی از انگیزه‌های مهم در تحول، توسعه، استانداردسازی و پیاده‌سازی سامانه حمل و نقل هوشمند، دستیابی به سطوحی از کیفیت در زمینه ایمنی، سرعت عبور، کاهش آلایندگی و ارتقای بهره‌وری اقتصادی در سامانه حمل و نقل است که در قالب پاس‌های کلیشه‌ای و بعضاً تک بعدی امکان‌پذیر نیست.

 

برای مطالعه بیشتر: مبلمان شهری هوشمند

 

سامانه حمل و نقل هوشمند با اطلاع از جزئی‌ترین دغدغه‌های جامعۀ رانندگان در حوزه حمل و نقل، پیشگام از بین بردن موانع موجود و ایجاد سهولت در فرآیند حمل و نقل است. سامانه حمل و نقل هوشمند (ITS) به مجموعه‌ای از فناوری‌های پیشرفته ارتباطی، کنترلی، الکترونیکی، نرم افزاری، سخت افزاری و مفاهیم مهندسی ترافیک اطلاق می‌شود که این ابزارها و امکانات به صورت یکپارچه در راستای بهبود کارایی و ایمنی سامانه حمل و نقل به‌کار گرفته می‌شوند.

مناطق ساحلی همواره تحت تأثیر عوامل اجتماعی و اقتصادی، روند رو به رشد جمعیتی را شاهد هستند، به طوری که به بستر مناسبی برای شهرنشینی و افزایش جمعیت شهری تبدیل شده‌اند. به دنبال آن، بهره‌برداری از زمین‌های مولد، اکوسیستم‌های حساس ساحلی، منابع طبیعی و اقتصادی موجبات گسترش افقی شهرهای ساحلی و کاهش کیفیت زیست محیطی را فراهم آورده که منجر به تهدید توسعه پایدار شهرهای ساحلی شده است؛ بنابراین رویکرد رشد هوشمند شهری به دنبال ارائه راهبردها و سیاست‌هایی به منظور منطبق نمودن آثار منفی ناشی از گسترش فعالیت‌های انسانی در این مناطق با خصوصیات منحصربه‌فرد شهرهای ساحلی می‌باشند. در واقع رویکرد رشد هوشمند در توسعه پایدار شهر ساحلی بابلسر تأثیر بسزایی دارد و به دنبال آن پایداری اقتصادی، پایداری زیست محیطی را هم با خود به همراه خواهد داشت؛ از این رو توزیع مناسب خدمات شهری به منظور بهبود دسترسی، کاهش سفرهای شهری با خودرو شخصی، سهولت دسترسی به گزینه‌های جایگزین حمل و نقل و ایجاد شبکه ارتباطی مناسب بین ساحل و سایر فضاهای شهری به منظور توسعه پایدار شهر ساحلی بابلسر پیشنهاد می‌شود. شهر هوشمند حقیقتی است که با توجه به گسترش روز افزون تکنولوژی اطلاعات در شهر و در راستای پاسخگویی به نیازهای جدید شهروندان به اطلاعات و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری در زندگی شهری آن‌ها، پا به عرصه حضور می‌گذارد. در یک کلام شهر هوشمند به معنی گشایش مفاهیمی نو در شهرسازی است. در واقع سامانه حمل و نقل هوشمند تنها به جابه‌جایی مسافر و بار در مقیاس جاده‌ای اشاره نمی‌کند، بلکه در تمام بخش‌های حمل و نقل از ترافیک شهری و جاده‌ای گرفته تا ارائه اطلاعات جاده‌ها پیش از سفر افراد و سامانه هوشمند حمل بار و ... جهت بهبود فرآیند وارد عمل می‌شود. این سامانه کمک می‌کند تا عبور و مرور در شهر بابلسر با کیفیت بهتری انجام شود و افراد بتوانند با بالاترین سرعت به اطلاعات لحظه‌ای و دقیق معابر و راه‌ها دسترسی پیدا کنند. همچنین هنگامی که نظارت نهادهای مربوطه با کیفیت بالاتری انجام شود، امنیت بر معابر و جاده‌ها هم حاکم خواهد شد. به طور کلی به‌کارگیری سامانه حمل و نقل هوشمند در شهر توریستی بابلسر را می‌توان کاهش ازدحام ترافیک، افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت، کاهش تأثیرات مخرب زیست محیطی در مصرف انرژی، ارتقای سطح رضایت همگانی کاربران و در نهایت بهبود کارایی کلی سامانه‌های حمل و نقل و ارتقای کیفیت زندگی در نظر گرفت.

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، حمل و نقل از امور زیربنایی و یکی از اجزای مهم چرخۀ تولید ـ مصرف محسوب می‌گردد و در فرآیند رشد اقتصادی شهر نقش مهم و تأثیرگذار دارد. سرمایه‌گذاری در این بخش موجب افزایش تحرک نیروی کار و سرمایه شده است و آثار مثبتی بر تولید ناخالص داخلی و سایر بخش‌های اقتصاد بر جای می‌گذارد. سرمایه‌گذاری بر روی سامانه حمل و نقل هوشمند، زیرساخت‌های حمل و نقل شهری و خدمات عمومی حمل و نقل، الگوی مکان‌یابی واحدهای تولیدی و الگوی تراکم شهری را تغییر می دهد و در نتیجه کارایی و بازدهی نیروی کار افزایش خواهد یافت؛ بنابراین بهبود و تسهیل خدمات حمل و نقل به کاهش هزینه‌های جابه‌جایی، افزایش تقسیم کار جغرافیایی و افزایش حجم مبادلات بین مناطق در شهر بابلسر می‌انجامد. در حقیقت سرمایه‌گذاری بر روی سامانه حمل و نقل هوشمند به ایجاد فضای رقابت سازنده و تمرکز زدایی در ارائه خدمات، ارتقای کمی و کیفی خدمات قابل ارائه و بهبود شاخص‌های عملکردی همچون بهره‌وری آن‌ها کمک بسزایی خواهد کرد.

به طور کلی مهمترین عملکردهای سامانه‌های حمل و نقل هوشمند عبارتند از:

  • مدیریت و کنترل حوادث
  • مدیریت و ناوبری پیشرفته
  • مدیریت حمل و نقل همگانی
  • مدیریت و پشتیبانی عابر پیاده
  • سیستم‌های ارائه اطلاعات به مسافر
  • مانیتورینگ و کنترل حمل و نقل سبک و سنگین
  • سیستم‌های مدیریت مسیرهای شریانی و بزرگراه
  • مدیریت و بهینه‌سازی جریان ترافیک و روان‌سازی حرکت
  • مدیریت و پشتیبانی وسایل نقلیه امدادی و فوریت‌های ویژه
  • مدیریت اخذ الکترونیکی عوارض، هزینه پارکینگ، کرایه، خرید و رزرواسیون بلیط و …

سامانه حمل و نقل هوشمند در بابلسر با محوریت مثلث هوشمند راه، خودرو و راننده در زمینه‌های مختلفی از جمله: ناوبری پیشرفته، بهینه‌سازی مدیریت ترافیک، کنترل تخلفات، ردیابی وجمع آوری اطلاعات سفرهای درون شهری و برون شهری، کنترل تقاطع‌های هم سطح، مدیریت تصادفات وسوانح جاده‌ای، ارسال پیام‌ها از طریق تلفن همراه، اعمال قانون برای خودروهای متخلف، رانندگی ایمن، حمل و نقل عمومی و تجاری، پشتیبانی از عابران پیاده و وسایل امدادی، تعیین موقعیت تصادفات و تسریع در عملیات نجات و امداد رسانی به کمک شهروندان و گردشگران می‌آید.

سرمایه‌گذاری بر روی سامانه حمل و نقل هوشمند این نوید را به شما خواهد داد که شهروندان و گردشگران شهر بابلسر بهترین خدمات را دریافت می‌کنند؛ زیرا این سامانه‌های حمل و نقلی هوشمند با بهره گیری از فناوری‌های به روز، کاربری آسان و طراحی فوق‌العاده در کنار جذابیت‌ها و خدمات تعبیه شده در آن‌ها، تجربه رانندگی ایمن و فراموش نشدنی برای شهروندان و گردشگران شهر زیبای بابلسر فراهم می‌نماید.

 

طبقه‌بندی سامانه‌‌های حمل و نقل هوشمند در شهر بابلسر

 

طبقه‌بندی سامانه‌‌های حمل و نقل هوشمند در شهر بابلسر

تاکنون با توجه به نیازهایی که در جوامع مختلف وجود داشته، طبقه‌بندی‌های متنوعی از خدمات سامانه‌ حمل و نقل هوشمند انجام شده است که براساس راهنمای سامانه حمل و نقل هوشمند (PIARC_ITS Handbook) به معرفی هر یک از این سامانه‌ها می‌پردازیم تا با آشنایی کامل عملکرد آن‌ها، به راحتی در این زمینه در شهر بابلسر سرمایه‌گذاری کنید.

سامانه پیشرفته مدیریت ترافیک: این سامانه به منظور بهره‌گیری مؤثر و کارآمد از ظرفیت شبکه معابر شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد و به کلیه عملیات شبکه معابر شهر بابلسر (هدایت خودرو و سامانه کنترل چراغ‌های راهنمایی، تابلوهای اعلان ترافیک، تعیین مسیرهای مناسب، دوربین سرعت سنج، سامانه خودکار شناسایی شماره خودرو، سامانه‌های پیشرفته یکپارچه‌سازی اطلاعات متفاوت به طور همزمان و ...) مربوط می‌شود.

سامانه پیشرفته اطلاع‌رسانی به گردشگران: این سامانه به منظور ارائه اطلاعات دقیق و لحظه‌ای از اوضاع ترافیکی و پوشش اطلاعات سفرها طراحی شده تا مسافران و مدیران ناوگان بتوانند زمان، مسیر و شیوه سفر را براساس آن هماهنگ نمایند.

سامانه پیشرفته کنترل وسیله نقلیه: این سامانه قادر به کمک یا اصلاح رانندگی و تحت تأثیر قرار دادن اقدامات رانندگی می‌باشد و همچنین فناوری‌های هوشمند درون وسیله نقلیه را تحت پوشش قرار می‌دهد.

سامانه بهره‌برداری از وسایل نقلیه تجاری: یکی از موانع موجود در تردد وسایل نقلیه تجاری، اتلاف زمان در طی دریافت مجوز عبور (پرداخت عوارض) و کنترل وزن به منظور عدم وارد کردن خسارت به رو سازی و کاهش بروز تصادفات است. این سامانه‌ با استفاده از فناوری‌های هوشمند حمل و نقل به مدیریت پیشرفته وسایل نقلیه تجاری کمک بسزایی می‌کند.

 سامانه پیشرفته حمل و نقل همگانی: این سامانه شامل: اطلاع‌رسانی به‌هنگام، راهنمایی در برنامه‌ریزی سفر، نمایش زمان رسیدن وسایل نقلیه عمومی، پرداخت الکترونیکی و ... می‌باشد، که می‌توان مدیریت بهتری بر سامانه حمل و نقل همگانی اعمال نمود.

سامانه پرداخت الکترونیکی: این سامانه قادر به خدمات‌دهی هوشمند در پرداخت کرایه و دریافت خودکار عوارض می‌باشد.

سامانه خدمات‌رسانی اضطراری: یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های ارائه خدمات حمل و نقلی در سامانه‌های مختلف، تسریع در امر تشخیص، کنترل، مدیریت و عملکرد صحیح در مقابله با هر گونه اختلال در روند حرکتی کاربران است که با استفاده از این سامانه انجام می‌شود.

سامانه‌ نظارت بر شرایط محیطی و آب و هوا: این سامانه در بر دارندۀ فعالیت‌هایی است که شرایط محیطی و آب و هوایی که بر شبکه‌های حمل و نقل و کاربران آن تأثیرگذارند را نظارت و مراقبت کند.

سامانه امنیت شخصی مرتبط با حمل و نقل: دوچرخه سواران و عابران پیاده در عبور از معابر آسیب‌پذیر هستند، لذا سامانه‌های هوشمند قادرند تردد افراد سالمند، کودکان و معلولین را ایمن‌تر نمایند.

سامانه مدیریت واکنش نسبت به سانحه و ایجاد هماهنگی: تشخیص و واکنش به سوانح رانندگی از مهم‌ترین مباحث مدیریت کلان ترافیک می‌باشد. خدمات این سامانه شامل تعامل‌های بین سازمانی در عکس‌العمل آن‌ها نسبت به سوانح طبیعی و ناآرامی‌های شهری است.

سامانه حمل و نقل هوشمند بار: کاربران از طریق این سامانه می‌توانند موقعیت ماهواره‌ای بار را از لحظۀ بارگیری تا تخلیه بار به صورت آنلاین، روی نقشه رصد کنند تا از امنیت و سلامت بار اطمینان حاصل نمایند. در صورت بروز تأخیر در هر یک از مراحل حمل کالا، پیام‌های هشدار دهنده و همچنین پیام‌های بارگیری و تحویل بار برای کاربران مربوطه ارسال خواهد شد.

سامانه نظارت و جمع آوری اطلاعات: این سامانه یکی از بخش‌های مهم و ضروری مراکز کنترل ترافیک می‌باشد که از سیستم‌های مجزا همچون: سامانه نظارت تصویری مستمر؛ سامانه ضبط تصاویر دیجیتال؛ سامانه ثبت، نگهداری و بازیابی اطلاعات؛ سامانه سنجش آلودگی هوا و سامانه خودکار ثبت تخلفات تشکیل شده است.

سامانه امنیت ملی: این سامانه‌ها وضعیت امنی را به‌وجود می‌آورند که بر جمع‌آوری و به اشتراک‌گذاری اطلاعات به‌هنگام تشخیص و واکنش نسبت به موارد اضطراری در سطح ملی تکیه خواهد داشت.

 

ساختار هزینه‌ای

در این بخش به علت نوسانات شدید ارز و تورم کلیۀ قیمت‌ها به صورت دلار محاسبه گشته است.

به طور کلی تجهیزات سامانه حمل و نقل هوشمند به دو دسته هوشمندسازی سیستم حمل و نقل برون شهری و هوشمندسازی سیستم حمل و نقل درون شهری تقسیم‌بندی می‌شوند. تجهیزات اصلی سامانه حمل و نقل هوشمند شامل موارد ذیل خواهد بود.

1. هوشمندسازی سیستم حمل و نقل برون شهری:

  • سیستم‌های هوشمند ریلی (سیستم هوشمند تشخیص بریدگی چرخ، اندازه گیری دقیق دمای سطوح ویل ست wheel sets)، تشخیص بار محوری چرخ به چرخ جهت رعایت ایمنی و استانداردهای مربوطه، صحت و ایمنی قفل بودن كوپلینگ واگن‌ها، لیز خوردن چرخ، آنالیز حرارتی قطار با استفاده از سنسورهای فوق سریع مادون قرمز، آنالیز و تحلیل سطوح خارجی قطار، اسكن كامل قطار و ...).
  • سیستم‌های مونیتورینگ (سیستم نظارت بر پروفیل قطار، مونیتورینگ وضعیت پل‌ها و تونل‌ها، تشخیص اشیاء آویزان).
  • سیستم‌های مكانیزه هشدار خرابی (پیش‌بینی ریزش كوه روی ریل، تشخیص بریدگی چرخ، اندازه گیری وزن و ترازی بار واگن‌ها، پیش‌بینی احتمال ماسه گیر بودن سوزن، سیستم نظارت بر پروفیل دقیق چرخ، سیستم نظارت بر كفش و دیسک ترمز، سیستم مونیتورینگ تجهیزات زیر واگن و كامل قطار، تست هوشیاری راننده، داغی سر محور، خرابی ترمز، پیش‌بینی باد و جهت جریان هوا، سیستم تشخیص اصطحکاک، سیستم نظارت بر قلاب).
  • سیستم‌های هوشمند توزین ریلی
  • سامانه هوشمند ثبت تخلفات رانندگی
  • سیستم‌های توزین در حال حرکت جاده‌ای WIM
  • سامانه نظارت، مراقبت و پایش دقیق عملکرد رانندگان
  • سامانه اسکن و بازرسی انواع وسایل نقلیه جاده‌ای و هوایی

 

2. هوشمندسازی سیستم حمل و نقل درون شهری:

  • سامانه ثبت تخلفات هوشمند
  • سامانه‌های کنترل هوشمند چراغ قرمز
  • سامانه کنترل هوشمند مناطق ورود ممنوع
  • سامانه کنترل هوشمند محدوده طرح ترافیک
  • سامانه کنترل خطوط ویژه اتوبوسرانی و تاکسیرانی
  • سامانه‌ای جامع نظارتی و مانیتورینگ فضای شهری

 

ساختار هزینه‌ای حمل و نقل هوشمند

 

جریان درآمدی

در این بخش به علت نوسانات شدید ارز و تورم کلیۀ قیمت‌ها به صورت دلار محاسبه گشته است.

بدون شک سامانه حمل و نقل هوشمند می‌تواند تحولی عظیم در توسعه اقتصادی و صنعت گردشگری در شهر بابلسر به‌وجود آورد. این ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها در شهر تماشایی بابلسر به شدت مشاهده می‌شود. درآمد حاصل از این سامانه‌ها به ازای ارائه هر خدماتی مشخص می‌شود، به طور کلی درآمد روزانه شما از این سامانه‌ها تقریباً 648 تا 1,258 دلار برآورد می‌شود که با توجه به میزان سرمایه‌گذاری حداقل دو سال به طول می‌انجامد تا سرمایه اولیه شما بازگردد.

در حقیقت سرمایه‌گذاری بر روی سامانه حمل و نقل هوشمند در شهر بابلسر علاوه‌بر منافع اقتصادی برای شما سرمایه‌گذار عزیز، نماد پایداری زیست محیطی، توسعه و رفاه اجتماعی می‌باشد، در هوشمندسازی شهر نقش بسزایی دارد و در نهایت سبب رونق اقتصادی و جذب گردشگر در منطقه می‌شود. همچنین با این اقدام، گام مهمی در زمینه کاهش تصادفات، کاهش آلودگی‌ها، هدر رفت انرژی، سوخت، زمان و هزینه می‌شوید و با استفاده این فناوری‌های به‌روز می‌توانید ترافیک شهری را به بهترین شکل ممکن کنترل و مدیریت کنید.

 

مزایای استثنایی سرمایه‌گذاری بر روی سامانه حمل و نقل هوشمند شهر بابلسر

  • کاهش هزینه‌های عملیاتی
  • ارتقای ظرفیت بزرگراه‌ها و جاده‌ها
  • افزایش رضایت مشتریان و ذینفعان
  • افزایش توان مدیریت ساختارهای حمل و نقل
  • افزایش کارایی حرکت و جابه‌جایی کالا و مسافر
  • کاهش عوارض زیست محیطی و مصرف سوخت
  • مدیریت پربازده، کاهش تراکم ترافیک و تصادفات
  • جمع‌آوری به اشتراک‌گذاری اطلاعات دقیق به کاربران به صورت لحظه‌ای و مدیریت جامع آمار در این زمینه

 

جهت درک بیشتر و کسب اطلاعات در رابطه با این فرصت سرمایه‌گذاری در شهر بی‌نظیر بابلسر با پشتیبان سایت بابلسر من تماس بگیرید.