کارخانه بازیافت زباله به برق و کمپوست در شهر بابلسر

مدیریت پسماند از جمله امور مهمی است که مستقیماً با سلامت و بهداشت آحاد جامعه ارتباط دارد و به این دلیل باید با حساسیت بیشتری به آن توجه داشت.

بابلسر به‌عنوان قطب گردشگری مازندران و یکی از پر طرفدارترین شهرهای شمالی کشور به‌شمار می‌رود و سالانه میزبان میلیون‌ها مسافر و گردشگر از تمامی نقاط کشور و حتی کشورهای دیگر است. لازم است بدانید که در شهرستان بابلسر روزانه بیش از 70 تن زباله تولید می‌شود، این در حالی است که در زمان تعطیلات تابستان و عید نوروز حجم زباله این شهرستان به 170 تن می‌رسد.

 

بهتر است بخوانید: المان های شهری

 

مکان فعلی دفن زباله در بابلسر علی‌رغم رعایت مسائل مختلف زیست محیطی، همکاری شهرداری بابلسر و مسئولان ذی‌ربط محیط زیست از شرایط مطلوبی برخوردار نیست و یکی از دغدغه‌های مسئولان و مردم است. از سوی دیگر در محل دفن و دپوی زباله در بابلسر مشکلات نفوذ شیرابه و بوی آزار دهنده در منطقه را هم به همراه داشته و متأسفانه با این حجم از پسماند، شهرستان بابلسر در مرز بحران زباله قرار گرفته است. البته شایان ذکر است که شهرستان بابلسر سال‌هاست که با معضل زباله و پسماند دست و پنجه نرم می‌کند؛ از این رو در چنین وضعیتی حل مسئله زباله و پسماند مستلزم چاره‌اندیشی جدی‌ است و باید با سرمایه‌گذاری در این زمینه، استفاده از فناوری‌های نوین و احداث کارخانه‌های زباله سوز و کمپوست در شهر بابلسر این معضل را حل کنید.

 

احداث کارخانه بازیافت زباله به برق و کمپوست در شهر بابلسر

 

البته شایان ذکر است که نیروگاه زباله سوز در شهرک صنعتی ساری و شهرستان نوشهر و کارخانه‌های کمپوست برای شهرستان بابلسر و سایر شهرستان‌های اطراف وجود دارد. همچنین کارخانه کمپوست بابل جزو پروژه‌های نخست استان مازندران بود که از سال 1382 در حال فعالیت است. این کارخانه با ظرفیت 125 تن زباله در روز، زباله‌های شهرهای بابل، امیرآباد، مرزی کلا، گتاب، زرگر محله، گلوگاه بندپی بابل و هادی شهر (کله بست) را دریافت می‌کند که پاسخگوی کل زباله‌های این شهرها نیست و همچنان حجم زیادی زباله در گوشه و کنار مناطق ساحلی و جنگلی شهرستان بابلسر رها شده و با گذشت زمان شیرابه این حجم زباله وارد رودخانه‌ها و از آنجا وارد زمین‌ها و محصولات کشاورزی و دریا می‌شود؛ بنابراین جهت جلوگیری از مخاطرات زیست محیطی، تسهیل و کاهش هزینه‌های هنگفت جمع‌آوری و حمل و نقل زباله‌های شهرستان بابلسر، فرآیند بازیافت و تبدیل زباله به انرژی در این شهرستان گردشگرپذیر استان مازندران ضرورتی اجتناب ناپذیر است که راه چاره آن سرمایه‌گذاری‌هایی در زمینه احداث کارخانه بازیافت زباله به برق و کمپوست با به‌کارگیری فناوری‌های نوین می‌باشد. به طور کلی فرآیند تبدیل زباله به انرژی در کارخانه شامل: تفکیک زباله و تأمین پسماندهای مناسب برای تغذیه هاضم‌ها، سیستم هضم بی‌هوازی و تولید بیوگاز، سیستم برق و انرژی و در نهایت سیستم تولید کود کمپوست و گرانول است.

 

ساختار هزینه‌ای

در این بخش به علت نوسانات شدید ارز و تورم کلیۀ قیمت‌ها به صورت دلار محاسبه گشته است.

هزینه لازم برای احداث کارخانه بازیافت زباله به برق و کمپوست در شهر بابلسر برای این حجم از زباله تولیدی حدود 317,729 دلار می‌باشد. خط تفکیک زباله شامل: بخش‌های متنوع بوده که براساس نوع زباله، شرایط محیطی، هزینه‌های نیروی انسانی، هزینه‌های انرژی و میزان سرمایه‌گذاری مجری می‌توان نسبت به انتخاب تجهیزات مورد استفاده در خطوط تفکیک اقدام کرد.

 

پیش‌بینی وضعیت سرمایه‌گذاری بر روی احداث کارخانه بازیافت زباله به برق و کمپوست

مساحت زمین مورد نیاز

10000 مترمربع

زیربنای کل

20000 مترمربع

میزان سرمایه‌گذاری ثابت (بدون احتساب هزینه زمین)

4,159,203 دلار

ارزش تجهیزات

2,268,656 دلار

 

پیش‌بینی وضعیت سرمایه‌گذاری بر روی احداث کارخانه بازیافت زباله به برق و کمپوست در بابلسر

 

ساختار هزینه‌ای تجهیزات کارخانه بازیافت در بابلسر
 

جریان درآمدی

در این بخش به علت نوسانات شدید ارز و تورم کلیۀ قیمت‌ها به صورت دلار محاسبه گشته است.

احداث کارخانه بازیافت زباله به عنوان یک تجارت پرسود محسوب می‌شود و سرمایه‌گذاری در آن مسلماً نتیجه‌بخش و پردرآمدخواهد بود. البته هزینه‌های اولیه و راه اندازی بسیاری همچون: هزینه‌های ساخت و ساز، هزینه خرید ماشین آلات و همچنین هزینه‌های منابع انسانی دارد. از روش‌های بسيار مؤثر در مديريت و خنثی كردن آثار نامطلوب پسماندها می‌توان به تبديل زباله به برق و كمپوست اشاره کرد. تهيه كمپوست از زباله مخلوط با توجه به تركيبات فيزيكی و شيميايی آن موضوع مهمی است كه باید توجه خاصی به آن شود. كمپوست سازی مهم‌ترين بخش توليد قارچ خوراكی است. در واقع هرچه در كيفيت كمپوست سرمايه‌گذاری شود و در ساخت آن توجه و دقت بيشتری به‌کار گرفته شود، به همان نسبت توليد قارچ افزايش می‌يابد. همچنین به ازای سوزاندن هر یک تن زباله 2.7 تا 2.8 مگاوات برق تولید می‌شود که اگر ۲ هزار تن پسماندهای شهرستان بابلسر سوزانده شود، می‌توان حدود پنج هزار مگاوات برق روزانه تولید کرد و با فرض هر کیلو وات ساعت پنج هزار ریال، روزانه 529,548 دلار از محل سوزاندن زباله درآمد کسب خواهید کرد. به طور کلی شما می‌توانید با احداث و سرمایه‌گذاری بر روی بازیافت زباله به برق و کمپوست درآمد چشمگیری کسب کنید.

 

جهت درک بیشتر و کسب اطلاعات در رابطه با این فرصت سرمایه‌گذاری در شهر بی‌نظیر بابلسر با پشتیبان سایت بابلسر من تماس بگیرید.