سقانفارهای روستاهای بابلسر

معرفی سقانفارهای موجود در روستاهای بابلسر

مطالعه 1 دقیقه

معرفی سقانفارهای موجود در روستاهای بابلسر

سقانفارها بناهایی تاریخی-مذهبی هستند که در نقاط مختلف استان مازندران مشاهده شده و از ارزش و احترام بالایی برخوردارند. سقانفارها با نام‌های «سقانتالار» یا «سقانپار» هم شناخته می‌شوند. این بناهای باارزش در واقع آلونک‌های چوبی و کوچک هستند که در دو طبقه ساخته شده‌اند. طبقه اول برای خانم‌ها و طبقه دوم برای آقایان اختصاص یافته است که در ایام محرم و برای برگزاری مراسم‌های سوگواری از آن‌ها استفاده می‌شود. بسیاری از سقانفارها در روستاهای مختلف بابلسر در کنار مساجد، حسینیه‌ها یا قبرستان‌ها قرار دارند که قدمت آن‌ها به دوران قاجار باز می‌گردد. در ادامه چند سقانفار در بابلسر معرفی میشود.

 

بیشتر بخوانید: مدرسه تاریخی نرجس، قدیمی ترین و اصیل ترین مدرسه بابلسر

 

سقانفار شرمه کلا که در شهرستان بابلسر، بخش رودبست، دهستان خشکرود، روستای شرمه کلا واقع شده و در تاریخ 14 اسفند 1385 به شمارۀ ثبت 17796 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

سقانفار آرمیچ کلا که در شهرستان بابلسر، بخش رودبست، دهستان پازوار، روستای آرمیچ کلا واقع شده و در تاریخ ۱۴ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۷۷۹۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

سقانفار اسپی کلای کریم کلا که در شهرستان بابلسر، بخش فریدونکنار، دهستان امامزاده عبدالله، روستای اسپی کلای کریم کلا واقع شده و در تاریخ ۱۴ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۷۷۹۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شما گردشگران عزیز می‌توانید در ایام عزاداری به روستاهای بابلسر بروید و محو آرامش فضای معنوی سقانفارهای بابلسر شوید.