روستای میربازار بابلسر

تپه های باستانی و دیدنی روستای میربازار بابلسر

مطالعه 2 دقیقه

تپه های باستانی و دیدنی روستای میربازار بابلسر

استان مازندران به ویژه شهرستان بابلسر دارای جاذبه های گردشگری زیادی است که تپه های باستانی به ثبت رسیده میربازار (روستایی در دهستان پازوار )یکی از جاذبه های توریستی این شهر است که مربوط به هزاره اول قمری بوده و از آثار باستانی محسوب می شوند و تپه های باستانی میربازار آثار باستانی از قبیل ظروف گلی، تکه پاره های آجر و سفالهای منقوش کشف شده است.

تپه های باستانی میربازار عبارتند از رجب کتی، احمد کتی، علیجان کتی و عیسی کتی، که در شرق بابلسر در مسیر بابلسر به بهنمیر و در اراضی کاله عرب خیل آجرهای قالب بزرگی نظیر آجرهای دوره ساسانی کشف شده می باشند.

 

بهتر است بخوانید: آشنایی با تالاب عزیزک بابلسر به همراه طبیعت سرسبز و زیبای آن

 

حال به معرفی این تپه می پردازیم:

1- تپه رجب کتی:

تپه رجب کتی یکی از آثار ملی ثبت شده ایران در بابل است که قدمت آن مربوط به هزاره یک ق‌م‌ ـ اسلامی می باشد و در تاریخ ۱۳۵۶/۰۲/۱۹ به شماره ثبت 1398 در مجموعه آثار تاریخی ایران ثبت شده است. نشانی این اثر ملی ثبت شده میر بازار ، ۱۲ کیلومتری جاده آسفالته بابل، بابلسر می باشد.

 

2- احمد کتی:

تپه علی جان کتی جاذبه دیدنی و تفریحی روستای میربازار بابلسر

تپه علی جان کتی یکی از آثار ملی ثبت شده ایران در بابلسر است که قدمت آن مربوط به هزاره اول قمری بوده و در تاریخ ۱۳۵۶/۰۲/۲۶ به شماره ثبت 1408 در مجموعه آثار تاریخی ایران ثبت شده است. نشانی این اثر ملی ثبت شده، بابلسر، میر بازار، 11 کیلومتری بابل بر سر راه بابلسر، می باشد.

 

3- علیجان کتی:

تپه علی جان کتی مربوط به هزاره اول - دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در بابل، میر بازار، ۱۱ کیلومتری بابل، جاده بابل به بابلسر واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ۱۳۵۶ با شمارهٔ ثبت ۱۴۰۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

 

4- عیسی کتی:

تپه عیسی کتی یکی از آثار ملی ثبت شده ایران در بابلسر است که قدمت آن مربوط به هزاره یک ق‌م‌ ـ اسلامی می باشد و در تاریخ ۱۳۵۶/۰۲/۲۲ به شماره ثبت 1411 در مجموعه آثار تاریخی ایران ثبت شده است. نشانی این اثر ملی ثبت شده بابلسر بابلسر، ۱۲ کیلومتری شمال بابل بر سر راه بابل، میر بازار می باشد.