پل معلق بابلسر

تاریخچه و مشخصات پل معلق بابلسر، نخستین پل تاریخی ماشین رو مازندران

مطالعه 2 دقیقه

تاریخچه و مشخصات پل معلق بابلسر، نخستین پل تاریخی ماشین رو مازندران

بابلسر یکی از محبوب‌ترین شهرهای استان مازندران است که به دلیل قرار گرفتن در حد فاصل دریای خزر و رشته کوه‌های البرز، علاوه‌ بر آب و هوای باطراوت، مناظر طبیعی بکر و سرسبزی را به‌وجود آورده است. هر ساله گردشگران و طبیعت دوستان بسیاری برای دیدن چشم‌اندازهای بکر و تماشایی به این شهر سفر می‌کنند.

یکی از جاذبه‌های شهر زیبای بابلسر پل معلق بابلسر است که به نماد این شهر تبدیل شده و نمای منحصربه‌فردی به شهر بخشیده است. در این محتوا از سایت بابلسر من ما قصد داریم شما را با یکی از منحصربه‌فردترین و با ارزش‌ترین بناهای تاریخی شهرمان، یعنی همان پل معلق بابلسر، آشنا کنیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 

بهتر است مطاله کنید: معرفی پل کابلی بابلسر، طولانی ترین و بزرگ ترین پل معلق پیاده کشور

 

تاریخچه و مشخصات پل معلق بابلسر

پل معلق بابلسر یکی از زیباترین آثار تاریخی شهر ساحلی بابلسر است که تاکنون پابرجا بوده و روزانه صدها خودرو از روی پل معلق بابلسر تردد می‌کنند. این پل از روی رودخانه بابلسر عبور می‌کند و شهر بابلسر را به ساحل مازندران متصل می‌سازد.

ساخت این پل تاریخی به سال 1313 باز می‌گردد. جالب است بدانید که این سازه متعلق به دوران حکومت پهلوی اول در شهر بابلسر بوده و در خیابان پاسداران واقع شده است. این پل پیش از وقوع جنگ جهانی دوم به همت کارشناسان و مهندسین آلمانی و سوئدی احداث شد تا خودروها از روی این پل بین قسمت غربی و شرقی شهر رفت و آمد کنند. اهمیت این پل به حدی بود که در تاریخ 9 بهمن 1386 با شمارۀ ثبت ۲۰۶۷۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قرارگیری این اثر تاریخی باشکوه با طولی بالغ بر ۸۰ متر، ارتفاعی برابر با ۱۶ متر و عرض ۸ متر روی رود زیبای بابلرود زیبایی دو چندانی به آن بخشیده و لقب نخستین پل ماشین‌رو را به خود اختصاص داده است. از آنجایی که این پل بخش شرقی و غربی بابلسر را به هم پیوند داده و راه ارتباطی بابلسر، فریدونکنار، محمودآباد و در مسیر شاهراه شرقی ـ غربی استان می‌باشد، یکی از پرترددترین مسیرها به شمار می‌رود.

خوشبختانه پل معلق فلزی بابلسر با گذشت سال‌ها همچنان پابرجاست، البته در سال‌های گذشته درباره در خطر بودن این پل صحبت‌هایی شده بود و پیشنهاد شد که با ساختن پلی دیگر بر روی رودخانه بابلرود، این پل را برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی به دلیل تردد زیاد به پیاده‌رو تبدیل کرد؛ از این رو بر روی رودخانه بابلرود به موازات این پل تاریخی، پل فلزی دیگر (پل دوم بابلسر) و پل کابلی مخصوص عابرین پیاده ساخته شد که از قدمت چندانی برخوردار نیستند. شایان ذکر است که در سال‌های اخیر اقدامات مؤثری در زمینه مقاوم‌سازی پل فلزی انجام شده است.

شما گردشگران عزیز می‌توانید در کنار بازدید از این پل تاریخی، در مسیر رودخانه قایق سواری کنید و نمای زیبای پل را ببینید.