تالاب عزیزک بابلسر

آشنایی با تالاب عزیزک بابلسر به همراه طبیعت سرسبز و زیبای آن

مطالعه 2 دقیقه

آشنایی با تالاب عزیزک بابلسر به همراه طبیعت سرسبز و زیبای آن

تالاب یا همان آب بندان زیبای عزیزک در دهستان عزیزک بابلسر واقع شده است. این تالاب وسعتی حدود 550 هکتار دارد و از 4 آب بندان کوچک و بزرگ به نام هاي آقا اِ نوٌن به مساحت 290 هکتار ( بزرگترين اببندان عزيزک) اِ ترا اِنٌون به مساحت 90 هکتار، اِسبيه اِنٌون به مساحت 20 هکتار و لتِرجيمه به مساحت 15 هکتار تشکیل شده است. بر خي از کشاورزان آب مورد نياز کشاورزي را از محل حفر چاه در حواشي مزرعه تامين مي کنند.

در تالاب عزیزک ماهیانی همچون: توان کپور ماهی، سس ماهی، اردک ماهی و آمور، خزندگانی مانند: مار آبی، مار چلیپر و لاک پشت برکه ای خزری و پرندگانی از قبیل: قو، اردک مرمری، درنا، عروس غاز، چنگر، خوتکا، گیلارو و ویلو را می توان مشاهده نمود. علاوه بر این موارد پستانداری به نام «شنگ» نیز در این آب بندان به چشم می خورد.

 

برای مطالعه بیشتر: تپه های باستانی و دیدنی روستای میربازار بابلسر

 

این تالاب با صفا پوشش گیاهی بسیار تماشایی و زیبایی دارد که شامل: اسپرغان (چق، واش حصیری)، سازیل، نیلوفر آبی، علف حصیر (کلر) و عدسک آبی است که پناهگاه مناسبی را برای پرندگان آبزیان آب بندان به وجود می آورد.

تالاب ها مکانی ایده آل جهت پرورش ماهیان و آبزیان، ذخیره آب در فصول بارانی و کشت برنج و آب شرب، می باشند.

روستای عزیزک با دارا بودن 1294 هکتار اراضی شالی زاری و بیش از 400 هکتار آب بندان و بیش از 800 بهره بردار دارای آمار بالاترین سطح زیر کشت در بین روستا های شهرستان بابلسر می باشد. این روستای با صفای داراي بيش از 20 آيش به نامهاي : خونصحرا- روپِشت – حلب سر – نوبست – لجيمه – انگر دشت – طنّاز- زماني آيش – قبدکلا – چماز ده – 4 هکتاري – وازي چال – بهنمير آيش – اِسبه دشت و…. مي باشد.

 

آب بندان زیبای عزیزک در دهستان عزیزک بابلسر

 

در حومه تالاب آقا انون عزیزک بقعه متبرکه آستانه درویش حاجی قرار دارد که از چشم انداز فوق العاده ای برخوردار می باشد به طوری که وجود این امامزاده در کنار برکه‌ی بسیار زیبای آقا انون مکان تماشایی و شگف آوری را جهت گردش و تفریح به وجود آورده است.

 گفته می شود که درویش حاجی از سادات و افراد صالح بوده که در راه خدا در این منطقه به تبلیغ می پرداخته و در این منطقه رحلت می کند(بنا بر اقوال به دست عمال خلفای عباسی به شهادت می رسد).

 

بیشتر بدانید: آشنایی با تالاب بسیار زیبا و تماشایی نیلوفر آبی بابلسر

 

آستانه مبارکه درویش حاجی آرامش بخش عاشقان و دلسوختگان و برآورده کننده حاجات حاجتمندان بوده است.همه ساله در شب و روز رحلت پیامبر اعظم اسلام وحضرت امام حسن مجتبی (ع) (معروف به روز چهل و هشتم) جمع کثیری از زائران به این بقعه سر می زنند تا در این مکان به عزاداری بپردازند.

در مجموع دهستان زیبا و با قدمت عزیزک تشکیل شده از محله های: درزیکلا، پایین محله، میان محله، بالا محله، سنان کلا ( شیخ تپه ، توت باغی). این دهستان به علت امتیازات خاص خودش از مناطق دور و نزدیک مهاجرانی را در خود جای داده به طوری که تعدادی از اقوام استانهای شرقی هم ساکن این محل شده اند و در کنار ساکنان اصلی به زندگی خویش مشغولند.